Aspergercafé 24 februari 2017 Meedenken met en beoordelen van wetenschappelijk onderzoek

Meedenken met en beoordelen van wetenschappelijk onderzoek
Spreker: Karin van den Bosch

Wordt jij betrokken bij wat je aangaat? En heb je dan ook daadwerkelijk invloed?

Tijdens de vorige bijeenkomst van het Aspergercafé besprak Diederik Weve zijn ervaringen met meedenken met projecten op het gebied van autisme. Veel van deze projecten betroffen onderzoeksprojecten, waar ook ik bij betrokken ben (geweest).

Als belangrijke vragen noemde ook Diederik al:
  • In hoeverre hebben wij, als personen met autisme, daadwerkelijk invloed?
  • Kunnen we wat bereiken?
Deze bijeenkomst van het Aspergercafé bouwt voort op de vorige, maar is ook goed te volgen als je er de vorige keer niet bij was.

In deze bijeenkomst gaan we (verder) stilstaan bij het meedenken met en beïnvloeden van wetenschappelijk onderzoek. Dit maken we concreet door aan de slag te gaan met het beoordelen van een onderzoeksvoorstel.

Opbouw workshop:
Eerst zal ik een aantal voorbeelden geven op basis van mijn eigen ervaringen.
Vervolgens ga ik kort in op participatie van ervaringsdeskundigen/mensen met autisme in wetenschappelijk onderzoek
Als derde wil ik inhoudelijk ingaan op een van de manieren waarop participatie mogelijk is, namelijk als beoordelaar van onderzoeksvoorstellen.
  • Hoe doe je dat?
  • Waar let je dan op?
Na de pauze hoop ik samen met jullie aan de slag te gaan met het beoordelen van een onderzoeksvoorstel. Zo kun je zelf oefenen met wat ik heb uitgelegd.
Als je dan vervolgens echt als ervaringsdeskundige gaat meedenken met onderzoek, heb je hopelijk al een beetje een idee. Natuurlijk is een avondje te kort voor een echte training, maar ik hoop je alvast wat te laten proeven.


Reacties

Populaire posts van deze blog

vrijdag 30 november Walther Heijder: Werkte Hans Asperger samen met de nazi's?

Aspergercafé beëindigd

vrijdag 2 november (LET OP, verzet van 26 oktober naar 2 november in verband met vakantie) Autisme in de Media